Over het koor

Toen Pieter van Gemeren en Jansje Lodders in het jaar 1890 in het huwelijk traden hebben zie niet durven dromen, dat dit huwelijk er de oorzaak van zou zijn, dat ruim 126 jaar later hun geslacht 635 nakomelingen (bloedverwanten) zou tellen, waarvan er tot op vandaag nog 586 in leven zijn! Daarnaast 250 aanverwanten, waarvan er inmiddels 29 overleden zijn.

Onze familie bestaat nu uit het respectabele aantal van 807 nazaten van Pieter en Jansje…!

In september 1967 werd er een familiereünie gehouden met zo’n 120 ooms, tantes, neven en nichten in de Salvatorkerk in Rotterdam en dat werd een fantastisch feest.
Film en geluidsopnames zijn daar getuige van! Op 9 december 1967 werd, zoals wij allemaal wel weten, naar aanleiding van deze reünie het gouden huwelijksfeest van oom Koen van Gemeren gevierd in de Salvatorkerk, waar als verrassing die dag een concert werd gegeven voor het – kinderloos – bruidspaar, en dat door een ‘groepje’ zingende neven, nichten en musici waaruit het van Gemerens Familiekoor is ontstaan!

Niemand had verwacht dat dit koor na zo’n lange tijd nog steeds zou bestaan. Momenteel is dit koor zelfs het grootste familiekoor ter wereld, en is als zodanig ook vermeld in de Nederlandse editie van het Guinness Book of Records.

Het koor heeft in deze periode diverse LP’s/CD’s gemaakt, vele televisie optredens achter de rug waaronder 2 TV-specials en meerdere buitenlandse reizen gemaakt. Ook nu zijn zij volop bezig met nieuwe activiteiten.
Het koor dat louter bestaat uit broers, zussen, neven, nichten, ooms en tantes, is niet alleen uniek wegens de samenstelling maar bovenal om de “sound”. Met deze “sound” en het repertoire onderscheidt het koor zich van het reguliere koorgeluid in Nederland. Het devies van het koor is altijd geweest: eenvoudige muziek beoefenen maar “uit het hart gezongen”. Door de inbreng van orkest, kleinere groepen zangers en solisten naast het voltallige koor, staat een concert van het Van Gemerens Familiekoor garant voor een avond zeer gevarieerde muziek.

Het koor zelf bestaat nu uit 60 personen, het complete orkest omvat 9 personen. Elke twee weken komen de leden uit alle hoeken van Nederland naar Rotterdam om daar de repetities bij te wonen. En dat doet men graag, want naast een tweewekelijkse “familiereünie” zijn de prestaties zeer behoorlijk te noemen, en successen inspireren. Één van de koorleden, Liesbeth Blankespoor, is de solozangeres. Zij heeft met haar warme stemgeluid al vele harten veroverd, en heeft dan ook een grote rol gekregen zowel op de geproduceerde CD’s als tijdens de concerten.

Het orkest dat door het koor gebruikt wordt bestaat, behalve het strijkkwartet, ook uit louter familieleden. Een van deze musici heeft een eigen geluidsstudio, waar dankbaar gebruik van gemaakt wordt voor het maken van CD’s en andere opnamen.

Dirigent is al sinds de oprichting de enthousiaste Gerard Strootman. Hij is inmiddels bijna full-time voor het koor beschikbaar en zijn inzet heeft dan ook al tot veel contacten en activiteiten geleid.

Lees de volledige geschiedenis…