Musici

Solisten: Liesbeth Blankespoor-Strootman, Stefanie Meijer en Eric Strootman
Arrangementen: Chris Meijer, Eric en Gerard Strootman, Piet Vliegenthart

Gerard Strootman
DirigentAls elfde telg uit het gezin van bakker H. Strootman, groeide Gerard (1939) op bij de klanken van het bekende harmonium. Door zelfstudie speelde hij al spoedig psalmen en gezangen en werd hij reeds op jonge leeftijd kerkorganist. Na vestiging in de Rotterdamse Alexanderpolder werd hij aldaar kerkorganist en was mede oprichter van het mannenkoor “Prins Alexander”. In 1967 nam hij ter gelegenheid van de gouden bruiloft van zijn oom en tante de muzikale leiding op zich van een groep neven en nichten die zich het “Van Gemerens Familiekoor” noemde. Het koor bleef zoals bekend na de bruiloft bestaan en Gerard is tot op de dag van vandaag de dirigent van dit unieke koor. Hoewel hij nauwelijks muzikale scholing heeft gehad, heeft hij, vooral door zelfstudie, doch bovenal door een onnavolgbare inzet en enthousiasme, meer “muzikale zeeën” bevaren dan menig andere koordirigent in Nederland.

Ook heeft Gerard een aantal eigen composities op zijn naam staan, waarvan de bekendste is het lied “Stil in die nacht”. Door vele professionele collega’s is dit lied al bestempeld als een waardige vervanger van “Stille Nacht”. Veel koren hebben dit lied al uitgevoerd en op CD gezet. Inmiddels zijn ook een Duitse en Engelse versie van dit prachtige lied verschenen. Meer info hierover is te krijgen op het e-mail adres van het koor of bij de muziekuitgever. Zie de e-mailadressen bij “contact”.

Behalve de muzikale leiding neemt Gerard de PR-kant van het familiekoor voor zijn rekening. Hij heeft in de loop der jaren vele contacten opgebouwd bij platenmaatschappijen, televisie omroepen en radiostations in binnen- en buitenland. Het familiekoor heeft in hem de leider die een groep zingende familieleden nodig heeft om te bereiken wat het tot nu toe bereikt heeft.

Liesbeth Blankespoor-Strootman
Zolang Liesbeth (1965) kan praten zingt zij al. Als elfjarig meisje zong zij voor het eerst solo bij het Van Gemerens Familiekoor. Op zeventienjarige leeftijd begon Liesbeth zanglessen te volgen bij Joke de Vin. Inmiddels is zij uitgegroeid tot een zangeres die zowel in het klassieke genre als op het populaire vlak meer dan tot haar recht komt. Behalve met het familiekoor heeft ze met verschillende koren op de Veluwe platen en CD’s opgenomen. Liesbeth is op de CD’s en tijdens de optredens verschillende muzikale “creaties” te horen, waarbij haar veelzijdigheid in het afwisselende repertoire opvalt.

Henk Strootman
Henk (1957) is altijd al verknocht geweest aan het kerkorgel. Na een aantal jaren les te hebben gehad en tevens door veel zelfstudie werd hij kerkorganist. Henk is een natuurtalent. Hij is als vaste organist van het Van Gemerens Familiekoor niet meer weg te denken.
Vol overgave heeft Henk reeds vele bekende orgels bespeeld. Het is een lust voor zowel het oor als het oog om hem achter het orgel aan het werk te zien. Recent heeft hij nog een concert op het grote orgel van de St. Laurenskerk gegeven en inmiddels is een CD+DVD van Henk geproduceerd.

Chris Meijer en Eric Strootman
Samen vormen deze twee personen het “muzikale brein” van het koor. Het maken van arrangementen, het bespelen van instrumenten maar ook het maken van proefopnames de studio van Chris (Compact Studio in Lekkerkerk) vormt een belangrijke steun voor het koor.